ads

MY GENG

Thursday, December 15, 2011

Jangan sesekali TERJEBAK! katakan TAK NAK!!

Hello bloggers semua..salam ceria dari saya..ok untuk entry kali ini saya nak berbicara mengenai kisah saya dengan ROKOK. Sebenarnya mula berjinak2 dengan rokok ni masa form 3 dulu itu pun pengaruh dari kawan juga..rasa kalau merokok ni dapat menujukkan kita ni lebih matang dan bergaya (konon lah), masa mula mula tu hisap 2-3 batang sehari niat dalam hati dalam masa setahun pasti dapat berhenti merokok ni tapi tup-tup dari umur 15 belas tahun sehingga umur 29 tahun rokok masih terpacak dekat mulut ni..duit entah berapa da habis dibakar. 14 tahun beb...lamanya tu, da berapa tahun umur ini saya sia siakan dengan menelan asap. Terus terang saya katakan..ayah saya bukan seorang perokok, dan dia tidak jemu untuk menasihatkan saya supaya tinggalkan tabiat ni, kebetulan ayah saya dulu bekerja sebagai MA kat hospital dan seringkali dia ceritakan kepada saya mengenai pesakit yang sesak nafas dan meninggal disebabkan ROKOK. So sejak 2 bulan ini saya telah cuba untuk berhenti secara mendadak dan syukur saya dapat melakukannya, sekarang sudah masuk 2 bulan lebih tak sentuh ROKOK ni, duit pun ada save sikit hehe..tapi tempoh 2 bulan ni bukannya lama pun kan. Ada bekas perokok yang dah berhenti bertahun tahun kembali merokok semula, memang tidak dinafikan mungkin saya juga akan kembali menjadi seorang perokok tapi mesti ada keyakinan beb, sekali ku ludah, takan ku jilat balik(cehhhhh).Apa apa pun kepada yang masih merokok tu renung renungkan lah tapi mesti ada yang cakap "ah..peduli apa ini kehidupan saya mahhhh, lu apa mau nasihat" in mesti ada ni hahaha...kita semua sudah dewasa dan mempunyai fikiran untuk menentukan mana baik dan buruk..so lu fikir lah sendiri.. p/s mahu berterima kasih kepada tunang & keluarga yang memberi dorongan kepada saya..kalau bukan kerana sokongan moral dari kamu semua saya pasti mulut saya masih lagi mengeluarkan asap rokok :)

No comments:

Post a Comment