Popular Posts

Monday, December 12, 2011

Hajat terakhir si bakhil-cerita lawak


Ada seorang lelaki yang seumur hidupnya hanya bekerja dan menyimpan semua wang yang diperolehinya.  Lelaki itu adalah seorang yang kedekut, dia lebih sayangkan hartanya daripada semua perkara, dan sejurus sebelum dia meninggal dunia, dia memanggil isterinya dan berkata “wahai isteriku, apabila saya mati, saya mahu kamu ambil semua wang saya dan letakkannya di dalam keranda dimana mayat saya ditempatkan”. Jadi si isteri pun berjanji dia akan meletakkan semua wang suaminya dalam keranda apabila tiba masanya nanti.
Apabila si suami meninggal dunia si isteri pun duduk di sebelah keranda suaminya sehinggalah upacara selesai bersama sama dengan kawan baiknya. Sejurus sebelum keranda suaminya ditutup, si isteri berkata “tunggu sebentar ada kotak saya hendak masukkan dalam keranda suami saya”katanya, dia pun datang dengan kotak itu dan letakkannya dalam keranda suaminya. Keranda itu pun ditutup untuk dikebumikan.
Kawannya berkata, “saya harap kau masih waras untuk meletakkan semua wang dalam keranda suami kamu”, dan si isteri pun berkata,”ya saya seorang isteri yang patuh kepada kata kata suami saya tidak boleh mengambil wang hasil dari titik peluh suami saya, dan saya sudah pun berjanji dengannya. Kawannya berkata “jadi kamu masukkan semua sen dalam kerandanya”?. Si isteri berkata,”ya oleh kerana wangnya terlalu banyak wang itu saya masukkan dalam akaun saya dan saya hanya menulis cek untuk diberikan kepadanya”

No comments:

Post a Comment

Apa Yang Budak Jepun Ini Buat Dengan Pisangnya

  Pemuda Jepun yang bernama Keisuke Yamada punya hobi mengukir pisang sebelum memakannya.  Dan ukiran pisangnya memang terk...