Popular Posts

Tuesday, December 20, 2011

6 Pelancong dari brunei Maut

TUARAN: Enam warga Brunei, termasuk empat wanita, terbunuh manakala enam yang lain berada dalam keadaan kritikal apabila bas pelancongan yang membawa kira-kira 29 pelancong dari Brunei melanggar pokok dan separuh dari atapnya hampir terbahagi kepada dua berhampiran 8,9 Kilometer, Jalan Tamparuli-Ranau, semalam
Seorang ahli bomba memeriksa keadaan bas yang hampir terbelah dua
  sebahagian daripada mangsa kemalangan dipindahkan ke hospital Queen Elizabath dari Hospital Tuaran
 Samsul cuba menenangkan adik perempuannya yang turut cedra dalam kemalangan tersebut
 Pihak polis dan kakitangan hospital memeriksa keadaan mangsa yang terbunuh dalam kemalangan dasyat tersebut

 Mereka telah maut PG. Hajah PG bunyi. Hj. Zainal, 61, Hajah Faridah, 60, Hjh. Pg. Norhayati Hj. Oleh Abdul, 61, Haji Abdul Jinan Hj. Ishak, 50, Haji Sapawi, 60, dan satu lagi identiti wanita yang masih tidak diketahui.
Empat belas orang, termasuk dua pemandu bas, turut cedera dalam kejadian jam 3 petang.
Ketua Polis Daerah Tuaran Timbalan Supt Zaharuddin Rasip berkata dua daripada mangsa tersebut mati di tempat kejadian manakala yang lain tidak disahkan mati apabila tiba di hospital Tuaran.
Beliau berkata laporan awal menunjukkan bahawa bas itu menuju ke arah Kota Kinabalu dari Ranau apabila bas memotong sebuah van dan hilang kawalan lalu terbabas dan menghentam  pokok yang besar. Ini menyebabkan bas itu berpecah kepada dua.
Polis masih menjalankan Penyiasatan, katanya.
Bas ini disahkan membawa seramai 29 pelancong dari Brunei bagi melawat kawasan pantai timur termasuk Sandakan, Tawau, Ranau dan Semporna sejak Jumaat.Mereka dikatakan akan menuju ke Kota Kinabalu dari Taman Kinabalu untukbermalam sebelum kembali ke Brunei.Menurut seorang penumpang, Samsul Salleh, kejadian itu berlaku sangat pantas dan tiada siapa yang mampu untuk bertindak balas."Kami sedang berbual sesama sendiri apabila tiba-tiba bas hilang  kawalan."Kita semua telah tercampak ke hadapan sebelum bas mendarat di seberang jalan  dan melanggar sebatang pokok," kata pemuda berusia 28 tahun dari Kampung Melaut Sempurong, Brunei.Samsul berkata beberapa minit selepas kejadian itu, dia melihat beberapa penumpang merangkak keluar dari bas."Saya segera bangun dan mencari kakak saya, Ismawafi, 20, dan mengeluarkannya melalui tingkap."Saya berjaya menyelamatkan kanak-kanak keluar dari bas, dan kebanyakan daripada kami hanya berharap dan berdoa supaya ada orang  datang dan membantu kami," katanya ketika ditemui di Hospital Tuaran, semalam.Samsul berkata pasukan penyelamat tiba dan menyelamatkan dan menghantar semua mangsa-mangsa, termasuk orang-orang yang masih di dalam bas ke hospital.Beliau hanya mengalami kecederaan kecil di kepala dan tangannya manakala adik perempuannya mengalami kecederaan dan sedang dirawat di hospital.Seorang lagi yang masih hidup, Muhammad Nazirul Mubin, 21, berkata kebanyakan penumpang dicampakkan ke hadapan dan berhimpit ke atas satu sama lain."Sebelum kejadian itu, saya sedang tidur apabila rakan sebelah mengejutkan saya dan bertanya jika saya ada terhidu bau  getah terbakar."Saya membuka tingkap bas dan melihat tiga kenderaan lain di hadapan bas kami. Pemandu bas kemudian cuba untuk memintas kenderaan mereka."Saya terkejut mengapa pemandu cuba memotong kenderaan di hadapan tergesa-gesa dan tiba-tiba, keadaan menjadi huru-hara apabila bas tergelincir di jalan raya," katanya.Bas kemudian mendarat di sebelah jalan  dan melanggar sebatang pokok, yang menyebabkan bas hampir berpecah kepada dua, katanya.Keadaan di Hospital Tuaran sibuk dan  doktor, jururawat dan kakitangan hospital juga telah berusaha untuk menyelamatkan mangsa mangsa yang telah cedra.Semua mangsa yang cedera kemudian dibawa ke Hospital Queen Elizabeth untuk rawatan.Kira-kira 13 ambulans telah digunakan untuk membawa mangsa-mangsa yang cedera dan mati ke hospital.Operasi menyelamat termasuk Bomba dan Penyelamat Jabatan Perkhidmatan, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), ambulans dan polis.

No comments:

Post a Comment

Apa Yang Budak Jepun Ini Buat Dengan Pisangnya

  Pemuda Jepun yang bernama Keisuke Yamada punya hobi mengukir pisang sebelum memakannya.  Dan ukiran pisangnya memang terk...